فایرفاکسی هماهنگ با میزکار KDE داشته باشید
معماری درون صنایع دستی
هیچ دانی نازنینم می توانی / راحت اسرار سعادت را بدانی رمز خوشبختی انسان نسیت جز این / مهربانی ، مهربانی ، مهربانی . . .

فایرفاکسی هماهنگ با میزکار KDE داشته باشید

نوشته شده توسط روزبه شفیعی  در تاریخ  ۲۶ فروردین ۱۳۸۹

 

شاید یکی از مشکلاتی که میزکار KDE با Firefox دارد این است که در بدو نصب شدن آن بر روی سیستمتان ظاهر و قیافه ای واقعا افتضاح داشته باشد و آن هم به خاطر استفاده از کتابخانه های GTK برای فایرفاکس است و معمولا کاربران باید افزرونه ها و ابزارهای زیادی برای فایرفاکس و KDE نصب کنند تا بشود آنرا همانطور که باید باشد ٫ دید ! توی این پست سعی می شود تمامی این ابزار و افزونه ها را معرفی کنم تا تجربه ای شیرین از Firefox-KDE را بر روی سیستمتان داشته باشید . در موقع نصب فایرفاکس بر روی میزکار KDE ظاهری اینچنین را می بینید :

۱) برای داشتن فایرفاکسی هماهنگ تر در اولین قدم باید پکیج gtk-qt-engine یا qtcurve را نصب کنید . هر دوی این بسته ها یک کار را انجام می دهند و کار آنها هماهنگ کردن نرم فزارهای gtk-based با میزکار KDE است . من خودم به شخصه از gtk-qt-engine استفاده می کنم چون تنظیمات بهتر و راحتتری را در اختیارم می گذارد ! بعد از نصب این بسته ها تنظیمات آنها در System Settings در بخش Appearance است و می توانید تنظیمات مربوط به نمایش برنامه های gtk-based را در آن اعمال کنید. (هر ۲ این بسته های در مخازن هر توزیعی وجود دارد و قابل نصب است)

۲) قدم بعدی نصب افزونه PlasmaNotify است . دوستانی که با میزکار KDE کار می کنند می دانند که یکی از ویژگی ها و جذابیت هایی که هر برنامه در KDE SC استفاده و هماهنگی آن با Plasma Notify است که باعث می شود در هر لحظه فعالیت های هر برنامه را زیر نطر داشته باشید و برای هر کاری به شما یک پیام در Plasma Notify فرستاده می شود . با نصب این افزونه فایرفاکس هم از قابلیت Plasma Notify پشتیبانی می کند . تقریبا مثل سایر نرم افزارهای KDE SC . این افزونه از این لینک قابل نصب است

۳) در مرحله بعدی باید افزونه Xclear نصب شود . کاربرانی که با Konqueror کار کرده باشند می دانند که bottonی برای این نرم افزار قرار داده شده که با کلیک بر روی آن آدرس درون Address Bar را پاک کرده و دیگر نیازی نیست شما آدرس درون آن را دستی پاک کنید ( Botton مشکی رنگ در عکس) این افزونه از این لینک قابل نصب است.

۴) کاربران KDE می دانند که برای مدیریت بهتر پسوردها در برنامه هایی که به نوعی با اکانت کاربر در ارتباط هستید از Kwallet استفاده می شود . این Kwallet فقط برای نرم افزارهای KDE SC که با کتابخانه های KDE نوشته شده اند کاربرد دارد و در برنامه های gtk-based دیده نمی شود . با نصب افزونه KDE Wallet Password Integration می توانید از این قابلیت در Firefox هم استفاده کنید . این افزونه از این لینک قابل نصب است.

۵) مهمترین مرحله ٫ نصب تم KDE-Oxygen برای فایرفاکس است که ظاهر آن را کاملا شبیه به مرورگر Konqueror در KDE می کند و شما هیچ تفاوتی بین این دو نرم افزار از نظر ظاهر احساس نمی کنید ! آخرین نسخه این تم را می توایند از این لینک دانلود و نصب کنید .

۶) و در نهایت اگر با مرورگر Konqueror و سایر نرم افزارهای KDE SC کار کرده باشید یک صفحه Wellcome یا Home Page متفاوتی از سایر نرم افزار ها خواهید دید ! مثل تصویر زیر:

با نصب افزونه Stylish و دانلود و نصب استایل Google-KDE می توانید صفحه Home Page خود را در صورتی که بر روی google.com قرار داده باشید مثل سایر نرم افزارهای KDE SC در بیاورید . افزونه Stylish را از این لینک دانلود کنید و راهنمای نصب و استایل Google-KDE هم از این لینک دانلود کنید. بعد از نصب آن چیزی شبیه این را خواهید داشت :

برای نمای بزرگتر روی عکس کلیک کنید

این ۶ مرحله به شما کمک می کند تا فایرفاکسی هماهنگ با میزکار KDE داشته باشید . ولی اخیرا پروژه ای را شرکت ناول آغاز کرده با نام Firefox-OpenSuse-Integration که بعضا با نام Firefox-KDE هم شناحته می شود ٫ که طی آن تمامی مراحلی که گفته شد به غیر از تم KDE-Oxygen و استایل Google-KDE به همراه امکاناتی بیشتر برای هماهنگی با KDE در احتیار کاربر قرار می دهد . این نسخه از Firefox به صورت پیشفرض بر روی OpenSuse 11.2 و Kubuntu 10.04 که به زودی منتشر می شود قرار دارد و برای کاربران Chakra هم در مخازن kdemod-extragear هماهنگ با آخرین نسخه فایرفاکس قرار دارد که با اضافه کردن این مخزن برای Arch Linux بر روی آن هم قابل نصب است. برای سایر توزیع های KDE-based هم خبر ندارم که این نسخه از فایرفاکس پکیج شده است یا نه ! ولی می توانید آنرا از سورس از این لینک دانلود کنید و خودتان کامپایل کنید . یا اگر هم تجربه کافی برای این کار ندارید از ۶ مرحله گفته شده برای توزیع خودتان استفاده کنید . (بعد از نصب Firefox-KDE ظاهری مثل عکس زیر خواهید داشت)

برای نمای بزرگتر روی عکس کلیک کنید

 

مروری اجمالی بر قابلیت های فایرفاکس ۳.۵

 

 

نسخه نهایی فابرفاکس ۳.۵ به زودی طی چند روز آینده منتشر خواهد شد . نسخه ای که از نظر من شاید بیشتر به خاطر بودن در کورس رقابت با مرورگر اینترنت اکسپلورر ۸ که چندی پیش از سوی مایکروسافت منتشر شد , عرضه می شود . زمانی که مایکروسافت نسخه ۸ از مرورگر خود را با تاخیر چندین ماهه برای کاربران خود عرضه کرد پیش از آن بنیاد موزیلا برای اینکه بتواند همزمان با انتشار اینترنت اکسپلورر همچنان حرفی برای گفتن داشته باشد به فکر انشار نسخه ۳.۱ از مرورگر خود افتاد که بعدا آنرا به خاطر تغییرات بسیار نسخه ۳.۵ را برای انتشار نهایی در نظر گرفت . حال برای اینکه باری دیگر بتواند بر سر زبان آی تی نویسان باشد و بتواتند گوی زقابت را در خیلی از فاکتورها در جدول مقایسه ی قابلیت ها از رقیب خود برباید تا چندین روز آینده نسخه نهایی آن منتشر خواهد شد . انتشاری که بدون شک باعث خواهد شد سهم بیشتری از بازار مرورگرها را از IE گرفته و برای خود بردارد !

ولی شاید بخواهید بدانید که روباه آتشین این بار چه قابلیت هایی برای کاربران خود به ارمغان خواهد آورد !

۸) Undo Closed Tabs

شاید تا پیش از این بارها و بارها به صورت اتفاقی Tab های باز شده در فایرفاکس خود را از دست داده بودید . و شاید بهترین گزینه برای برگرداندن Tabهای خود استفاده از اکستنشن Tab Mix plus بود که این کار را برای شما انجام می داد و Tab های از دست رفته را برای شما باز می گرداند . اما حالا این قابلیت به صورت پیشفرض به فایرفاکس ۳.۵ اضافه شده و با تنها فشردن کلیدهای Ctrl + Shift + T یکی یکی Tab های از دست رفته خود را باز گردانید .

۷) Forget This Site

در قسمت histoy قابلیتی اضافه شده است که این امکان را به شما می دهد که هر سایتی را که مرور کرده اید را به صورت کامل به همراه تمام صفخات زیر مجموعه آن از مرورگر خود پاک کنید و هیچ اثری از آن به جای نگذارید . این قابلیت موقعی به درد می خورد که می خواهید در عرض چند ثانیه درد پای خود را از History و سایت هایی که مرور کرده اید پاک کنید…

۶) Tab Tearing

این قابلیت شاید زیاد به چشم نخورد ولی بسیار کاربردی است . با استفاده از این قابلیت می توانید Tab مورد نظر خود را بر روی دسکتاپ بکشانید و آنرا در قالب یک پنجره جدید باز کنید و یا یک Tab را از یک پنجره به یک پنجره دیگر منتقل کنید .

۵) Keyword Awesomebar Filters

پروسه جستجو در صفحات بازدید شده و Bookmark ها و History بسیار بهبود یافته و می توانید با استفاده از گزینه # YOUR_TITLE در آدرس بار می توانید تمامی صفحاتی که در آن عبارت YOUR_TITLE وجود دارد را مشاهده کنید . همچنین با استفاده از * YOUR_TITLE می توانید عبارت YOUR_TITLE را در لینک های بوکمارک شده جستجو کنید

۴) Smarter Session Restore

ویژگی بازیابی پنجره و تب های از دست رفته در حین کرش یا خاموش شدن ناگهانی کامپیوتر در این نسخه بهبودهایی داشته که همانند شکل روبه رو دیگر این گرینه به شما پیغامی مبنی بر بازیابی پنجره های از دست رفته به شما نمی دهد و این قابلیت به درون پنجره فایرفاکس منتقل شده و در هنگام باز شدن مجدد فایرفاکس لیست پنجره ها و تب های از دست رفته را به شما نشان می دهد و شما قادر خواهید بود پنجره های مورد نظر و دلخواه خود را بازیابی کنید

۳) Private Browsing Mode

این ویژگی کاربر را کاملا در حالت مرور مخفیانه قرار می دهد و کاربر قادر خواهد بود در حین مرور صفحات هیچ رد پایی از خودش به جا نگذارد . این ویژگی بیشتر برای کسانی کاربرد دارد که از سیستم های کامپیوتری مشترک استفاده می کنند و نمی خواهند Session ها و کوکی ها و پسوردهایشان در سیستم ذخیره شود . مرورگر فایرفاکس با استفاده از کلید های Ctrl + Shift + P در این حالت قرار می گیرد.

۲) TraceMonkey Java Script Engine

در این نسخه از فایرفاکس از موتور جاوا اسکریپت TraceMonkey به جای SpideMonkey استفاده شده که ۲۰ تا ۴۰ برابر در سرعت بارگزاری صفحات حاوی فایل های Java Script تاثیر داشته است . این قابلیت شاید بیشتر در سرعت بارگزاری صفحات طراحی شده با استفاده از تکنولوژی Ajax تاثیر زیادی داشته باشد

۱) Video Superpowers With HTML 5

و در نهایت با توجه به پیشرفت و استفاده از نسخه ۵ از زبان HTML برای طراحی صفحات وب , موزیلا قابلیت پشتیبانی از تگ های ویدئو با فرمت آزاد ogg را به مرورگر خود اضافه کرده است و دیگر احتباجی نیست همچون فایل های تصویری فلش از تگ Embeded استفاده شود . که این قابلیت باعث همه گیر تر شدن فرمت آزاد ogg خواهد شد… جزئیات بیشتر را می توانید این ویدئو در سایت یوتیوب را تماشا کنید

و اما شاید شما هم مثل من تحمل صبر کردن تا انتشار نسخه نهایی آنرا ندارید و می خواهید از همین امروز از نسخه RC3 فایرفاکس ۳٫۵ که خوشبختانه از پایداری قابل قبولی برخوردار است استفاده کنید . پس اگر از دبیان و یا سیستم های دبیان بیس مثل اوبونتو و پارسیکس و … استفاده می کنید پیشنهاد می کنم در ادامه این پست با من همراه باشید . اگر هم از کاربران سیستم عامل وبنذوز هستید می توانبد از ابن لینک و برای سیستم عامل مک از این لینک آنرا دانلود کنید.

ابتدا برای دانلود آخرین نسخه از فایرفاکس ۳٫۵ که فعلا نسخه RC3 است دستور زیر را در ترمینال وارد کنید :

wget ftp://ftp.mozilla.org/pub/firefox/releases/3.5rc3/linux-i686/en-US/firefox-3.5rc3.tar.bz2

حال برای نصب به ترتیب مراحل زیر ار دنبال کنید :

tar xfvj firefox-3.5rc3.tar.bz2

و پس از آن

sudo rm /usr/lib/firefox -r

سپس

sudo mv firefox /usr/lib/

در ادامه

sudo rm /usr/bin/firefox

و پس از آن

/cd usr/lib

و در نهایت هم :

ln -s /usr/lib/firefox/firefox /usr/bin/firefox

حال از این پس می توانید با وارد کردن دستور firefox در ترمینال آخرین نسخه آنرا در سیستم خود اجرا کنید و از آن لذت ببرید . البته این نکته را در نظر داشته باشید که این عملیات منجر به حذف فایرفاکس ۳ از روی سیستم شما خواهد شد . پس قبل از این کار خوب قکر کنید ….





ارسال توسط عشق خدائی لرستانی
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی